fredag 8 januari 2010

Pasta med Broccoli - mums!

Idag har jag och min lille Rackarunge smaskat på en av Italiens läckerheter. När jag först kom hit blev jag så brydd över att man kan äta pasta med ALLA grönsaker! Det är mest i södra delen av landetman gör det men många av dem har ju flyttat norrut som tur är så att man har kunnat lära sig lite.

Just denna rätten är superlätt att göra; man kokar helt enkelt Broccolin i saltat vatten och när man tycker att det är ungefär tio minuter kvar av koktiden (den ska bli så där lagom mjuk för att kunna mosa den lite) slänger man i pastan. Vanligtvis använder man Orecchiette (småöron) men det går bra med penne eller farfalle eller vad ni nu tycker är godast. Medans pastan kokar bryner man lite vitlök i rikligt med olivolja i en stekpanna och kryddar med lite Pirri Pirri.
När pastan och broccolin är klar och "durkslagen" hälls den i stekpannan och allt får puttra en minut eller två. Riv över ordentligt med Parmesanost och servera!
Vi tycker det är smarrigt värre ;)

1 kommentar:

  1. Det tycker din mamma med och jag förstår att min älskade "rackunge"Joele njuter.

    Får göra det ngn dag och bjuda mina pojkar nu när jag har så mycke permesan!!!!

    Kramar till er

    SvaraRadera